malinois-Alexopoulos87's Blog

εκτροφή καναρινιών Waterslager Malinois

Μεταφρασμένο άρθρο για την εκπαίδευση

Posted by alexopoulos87 στο 27/01/2010


DE WATERSLAGER: OPKOOIEN (CAGING UP THE WATERSLAGER)
By
Frank Garrit
(Posted on BirdWeb, a Dutch website)
Translated by Alta Vista’s Bablefish and re-edited by Sebastian Vallelunga
Re-edited slightly to pull most important content for web posting by Darrell Horst

Υπάρχουν ακόμα απορίες σχετικά με την περίοδο “αιχμαλωσίας» και την επίδρασή της στα ωδικά πτηνά. Αυτό που θέλω να μεταδώσω είναι οι πιθανότητες που κάνουν τα πουλιά να κελαηδούν κατά τη διάρκεια ενός διαγωνισμού. Δεν υπάρχει τίποτα πιο απαίσιο απ΄το να βρεις ένα NG (χωρίς τραγούδι) στη βαθμολογία ή έναν εκπαιδευτή να κάθεται με ιδρωμένα χέρια επειδή τα πουλιά του δεν κελαηδούν.

Η περίοδος για αιχμαλωσία

Δεν υπάρχουν κανόνες: όλα σχεδόν τα εγχειρίδια αναφέρουν ότι πρέπει να είναι στα μέσα Οκτώβρη. Αυτό, όμως, δεν είναι νόμος. Εγώ πάντα αφήνω τα πουλιά ελεύθερα στο πτηνοτροφείο μέχρι την 1 Νοεμβρίου. Η αιχμαλωσία στο κλουβί πρέπει οπωσδήποτε να συμπίπτει με την ημέρα του πρώτου διαγωνισμού. Για την παραγωγή ωδικών πτηνών, θα χρειαστείτε τουλάχιστον 4 εβδομάδες. Αλλά, ένα πουλί πρέπει να έχει μία ορισμένη ηλικία για να μπορέσει να έχει ένα ολοκληρωμένο τραγούδι. Το ξεχνάμε πολλές φορές αυτό και προσπαθούμε να βάλουμε ένα πουλί στο κλουβί τη στιγμή που το πουλί αρχίζει να εξασκείται στο τραγούδι. Είναι επιστημονικά επιβεβαιωμένο ότι για να μπορέσει ένα πουλί να αποδώσει πλήρως ένα τραγούδι πρέπει να είναι ενός έτους. Στην αρχή, τα πουλιά μου μένουν στις ίδιες σειρές στο μεγάλο κλουβί , όπου και γέννιουνται, δίπλα απ΄τα κλαδιά στα οποία κάθονται τα θηλυκά αδέρφια τους. Προτιμώ να τοποθετώ τα αρσενικά αδέρφια το ένα δίπλα στο άλλο, και το ένα μπορεί να ακούσει το άλλο. Εκτρέφομαι περίπου 40 νεαρά αρσενικά waterslager κάθε χρόνο. Στο κλουβί που τα έχω είναι κοντά το ένα με το άλλο. Η αιχμαλωσία σε κλουβί είναι μία σημαντική παρέμβαση στο μεγάλωμα του πουλιού και είναι επίσης σημαντικό να βιώνουν την εμπειρία μαζί και να μπορούν να βλέπει το ένα το άλλο. Σ’αυτή την περίπτωση, συχνά τραγουδάνε μετά από μία ή δύο μέρες. Στη συνέχεια, θα τοποθετηθούν σε μελωδικά κλουβιά μέσα σε ντουλάπι χωρίς διαχωριστικά πιθανόν μαζί με αδέρφια.

Το Στήσιμο

Τοποθετώ τα πουλιά στο δωμάτιο το οποίο είναι ακόμα φωτισμένο. Την ίδια μέρα «εγκαθίστανται». Χρησιμοποιώ κοντραπλακέ περίπου 150 εκατοστά και το πλάτος του κλουβιού περίπου 20 εκατοστά για να φτιάξω ράφια και βάζω επτά κλουβιά το ένα δίπλα στο άλλο. Τοποθετώ 21 κλουβιά μ’αυτό τον τρόπο. Το ένα ράφι πάνω στο άλλο. Τα πουλιά δεν βλέπουν το ένα τ’άλλο έτσι. Υπόκεινται σε τεχνητό φωτισμό, αλλά το δωμάτιο δεν χρειάζεται να είναι σκοτεινό. Βαριές κουρτίνες στα παράθυρα είναι αρκετές. Κάθομαι εκεί περίπου ένα μέτρο μακριά σε μια καρέκλα με το λαπτοπ μου, τα βιβλία και την εφημερίδα. Το νούμερο ring (???) γράφεται με κόκκινο στην μία πλευρά του κλουβιού καθώς επίσης και το νούμερο της ομάδας (BATTERY) (πχ. Κάθε πουλί που ανήκει σε μια ομάδα ). Καταγράφω το νούμερο του κλουβιού στο οποίο το πουλί κελαηδά: δύο, τρία, κτλ. Κάθε μέρα τοποθετούνται στο τραπέζι με τον ίδιο τρόπο. Πάντα καταγράφω τον αριθμό των ωδικών πτηνών στη λίστα μου. Κάποια από αυτά συχνά τραγουδούν την πρώτη μέρα και αυτός ο αριθμός αυξάνεται κάθε μέρα. Τα έχω στο ντουλάπι ή στο κλουβί τραγουδιού ΧΩΡΙΣ διαχωριστικά μεταξύ τους και ΧΩΡΙΣ σκοτάδι. Ωστόσο, πάντα βάζω τα ίδια πουλιά το ένα δίπλα στο άλλο στο ντουλάπι. Έτσι αποτρέπεται το κοινό χαζολόγημα. Είτε έχουν τραγουδήσει είτε όχι, τοποθετούνται στον πίνακα (board) για 10 λεπτά. Αφού επιστρέψουν στο ντουλάπι, ανταμείψτε τα με λίγο αυγό ή καρπούς.

Εκπαίδευση
Στη λίστα με τα τραγούδια, καταγράψτε ποιο πουλί κάθε ομάδας τραγουδάει πιο συχνά, ποιο έρχεται δεύτερο και ούτω καθεξής. Στη συνέχεια, συγκεντρώστε τους πιο ενθουσιώδης τραγουδιστές (το πουλί κάθε ομάδας που τραγουδάει πιο συχνά) σε μία ομάδα και κάντε το ίδιο με τα υπόλοιπα. Επίσης, δίνω μεγάλη σημασία στη συγγένεια των πουλιών. Από αυτή τη στιγμή, τα πουλιά αυτά τοποθετούνται στο ντουλάπι το ένα δίπλα στο άλλο (ή στο ίδιο song box), και παρόλο που δεν είναι άγνωστα το ένα στο άλλο, είναι κάτι νέο για αυτά. Το ένα τείνει να πετάει προς το μέρος του άλλου ή να επιτίθεται το ένα στο άλλο. Από αυτή τη στιγμή χρησιμοποιώ τα διαχωριστικά. Το πουλί έτσι βρίσκεται σε απομόνωση και δεν διασπάται από το γειτονικό, άρα έχει περισσότερες ευκαιρίες για μία ατάραχη εξάσκηση.

Σκοτάδι
Η μέρα για μένα ξεκινά στις 8 το πρωί και τελειώνει στις 5 το απόγευμα. Τις βραδινές ώρες δεν κάνω τίποτα στα πουλιά. Αυτό βέβαια δημιουργεί προβλήματα σε πολλούς. Παρόλ’αυτά, θα πρέπει να περιορίσετε τη διάρκεια της μέρα το πολύ σε 9 ώρες. Θα το πετύχετε μόνο αν φροντίσετε να προσαρμοστούν τα πουλιά σε εννιά ώρες την ημέρα από πριν. Αυτό επιτυγχάνεται τις πρωινές ώρες για μία το πολύ τρεις ώρες. Αυτό γίνεται το πρωί κάποιες μέρες και το ίδιο επαναλαμβάνεται τις υπόλοιπες το απόγευμα. Για να προκαλέσω σκοτάδι στο δωμάτιο χρησιμοποιώ μια μάλλινη κουρτίνα. Πίσω απ’την κουρτίνα τα πουλιά δεν βρίσκονται σε απόλυτο σκοτάδι. Τα πουλιά πίσω απ’την κουρτίνα πρέπει να τραγουδάνε συνεχώς. Το σκοτάδι στο δωμάτιο ξεκινά περίπου 14 μέρες πριν την ημέρα του διαγωνισμού. Η χρήση επιπρόσθετου υλικού για το σκοτάδι προτιμάτε. Έχω φτιάξει κάνα δυο λεπτά φύλλα από κοντραπλακέ τα οποία εφάπτονται πλήρως στα ράφια του ντουλαπιού. Το μήκος του κάθε φύλλου είναι το ίδιο με αυτό των ραφιών. Σ’αυτά τα φύλλα τοποθετείται η βάση των διαχωριστικών. Στους διαγωνισμούς, τα πουλιά συχνά κρατούνται σε ντουλάπι κατα αυτό τον τρόπο. Είναι κατάλληλο να συνηθίζουν τα πουλιά σε αλλαγές σταδιακά σε καθημερινή βάση. Το εύρος της ημέρας είναι σημαντικό. Το πολύ φως τα φέρνει σε κατάσταση εκτροφής: ως αποτέλεσμα θα τραγουδήσουν πιο σκληρά και πιο οξεία. Προσέχετε τις ώρες της ημέρας. Για μένα το πρωί ξεκινά στις 8 στο δωμάτιο με μισή ώρα με πλήρες φωτισμό. Τα ταΐζω μετά και ανανεώνω το νερό τους. Την υπόλοιπη μέρα μειώνω το φωτισμό. Μεγάλες σε μήκος μέρες κάνουν τα πουλιά να τραγουδούν καθυστερημένα. Το ίδιο συμβαίνει και όταν επικρατεί σκοτάδι για πολύ καιρό. Με την δεκάλεπτη προπόνηση, τα πουλιά θα είναι σε θέση να τραγουδούν όταν θα τοποθετηθούν στα κλουβιά. Μόλις βρεθούν αντιμέτωπα με τον κριτή, θα αρχίσουν να τραγουδούν στα πρώτα λεπτά, το οποίο είναι προσόν. (Παρόλο που δεν το αναφέρει ο συγγραφέας, για να ρυθμίσετε το βιολογικό ρολόι των πουλιών σε διάστημα ημέρας 9 ωρών, μία δεύτερη περίοδος με πλήρες φωτισμό το πρωί είναι απαραίτητη. Καλό είναι να λήγει στις 5 το πρωί.)

STAGING
Τα πουλιά τοποθετούνται σε τραπέζι κατά ομάδες των 4 (με ένα πέμπτο ως εφεδρεία). Παραμένουν στο τραπέζι μέχρι 10 ΛΕΠΤΑ. Βάζω το πουλί που πάντα ξεκινάει πρώτο να τραγουδάει στο πιο χαμηλό κλουβί. Σίγουρα, θα ανακαλύψετε διαφορές ανάμεσα στα πουλιά. Προσπαθήστε να έχετε κοντά πουλιά που συχνά έχουν παρόμοιο τραγούδι. Αυτό είναι πολύ σημαντικό στα ομαδικα (team classes). Στο τέλος, θα κερδίσετε πόντους από αυτό εξαιτίας της ομαδικής αρμονίας που θα έχει επιτευχθεί. Τοποθετώντας τα πουλιά σωστά σε ομάδες μπορεί να σας δώσει τον βαθμό εκείνο που θα σας επιτρέψει να εκθρέψετε τους πρωταθλητές στο ομαδικό. Γι’αυτό θα πρέπει να ακούτε τα πουλιά σας πολλές φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας. Προσπαθήστε να μην τα βγάζετε έξω σε ακανόνιστες χρονικές περιόδους – δέκα λεπτά με το ρολόι – τα κλουβιά να είναι διάπλατα ανοιχτά ή να τα έχετε πάνω στο τραπέζι. Αποφύγετε να μην το κάνετε αυτό έστω και μία μέρα.

LISTENING

Τοποθετήστε τα πουλιά το πολύ ένα μέτρο από εσάς από την αρχή. Πρέπει να λειτουργείτε κανονικά. Διαβάστε την εφημερίδα ή ένα βιβλίο. Έχετε κοντά σας ένα πρόχειρο. Να κάνετε συνηθισμένα πράγματα. Πόσοι άνθρωποι θα πρέπει να είναι κοντά τους? Ευτυχώς τα πουλιά συνηθίζουν την κίνηση και τις αναπάντεχες κινήσεις και συνεχίζουν να τραγουδούν. Ένας κριτής δεν είναι εντελώς ήσυχος. Συμβουλή: κατά τη διάρκεια των γευμάτων, να έχετε το πιάτο σας στο τραπέζι όταν τα πουλιά τραγουδάνε (αν υπάρχει χώρος): αυτός αποτελεί αποτελεσματικός τρόπος εκπαίδευσης. Να παρακολουθείτε στενά την περίοδο staging.
Τεχνητός φωτισμός.
Πρέπει να τα ακούτε σε τεχνητό φωτισμό. Οι κουρτίνες στο δωμάτιο δεν πρέπει να αφήνουν τον ήλιο να περάσει. Μία με δύο λάμπες πρέπει να είναι ανοιχτές στην αρχή του staging. Ακούστε τα πουλιά όσο πιο ήσυχα γίνεται στον ίδιο χώρο όπου κρατούνται. Μερικοί εκτροφείς κρατούν τα πουλιά τους στο χώρο που τα ζευγαρώνουν. Θα πρέπει να τα πάρουν από εκεί. Πρέπει να τα πάνε στο σπίτι για να τα ακούσουν και να τα τοποθετήσουν στα song cabinets μέσα στα οποία θα πάνε στο διαγωνισμό. Και αυτό γιατί τα πουλιά πρέπει να συνηθίσουν αυτές τις συνθήκες. Για να είναι ήρεμα στο διαγωνισμό, πρέπει να νιώθουν το περιβάλλον οικείο. Βάζοντας τα στα traveling containers, μαθαίνουν ότι ο χρόνος που περνάνε σαυτό το περιβάλλον σημαίνει να «περιμένουν» για το staging το οποίο θα ακολουθήσει. Χρησιμοποιήστε αυτά τα κουτιά όταν θέλετε να πάτε κάπου στην πόλη μαζί τους. Μην τα τοποθετείτε απαλά κάτω, κι αν το κλουβί χτυπήσει με δύναμη κάτω, τόσο το καλύτερο. Τέτοιες εμπειρίες βοηθάνε τα πουλιά να αποφύγουν ένα “NG” που οφείλεται στην ατελή προετοιμασία τους.

Ανταμοιβές
Κάθε ζώο χαίρεται όταν ανταμείβεται. Το ίδιο και τα πουλιά. Μετά το staging, είτε έχουν τραγουδήσει είτε όχι, τα πουλιά πρέπει να ανταμείβονται με λίγο αυγουλάκι. Έχει αποτέλεσμα. Η προσμονή αυτή κάνει το πουλί να τραγουδά διαφορετικά τραγούδια. Έχει αποτελέσματα.
Επίσκεψη στους γείτονες.

Επισκεφθείτε τους γείτονες με τα πουλιά σας: πηγαίνετε σε ένα συνάδελφο, ή ένα άλλο εκτροφέα ή στο γείτονα που ενδιαφέρεται για το σπορ. Η αλλαγή του περιβάλλοντος κατά τη διάρκεια του staging είναι απαραίτητη για να συνηθίσει το πουλί και άλλους τόπους, θερμοκρασίες, και αυτό τους τονώνει την αυτοπεποίθηση. Στο σπίτι, μπορείτε να τα ακούτε και σ’άλλα δωμάτια. Κατά την επίσκεψη ή την αλλαγή δωματίου, είναι καλό να μιλάτε και να κινείστε. Άλλοι ήχοι μπορούν να ακουστούν στο δωμάτιο που θα διεξαχθεί ο διαγωνισμός. Ένα στυλό θα πέσει κάτω, ο ήχος μίας εφημερίδας. Όλα αυτά βοηθάνε στη σταθερότητα των πουλιών.

Αποτελέσματα
Τα πουλιά που ξεκινούν άμεσα να τραγουδούν κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού έχουν μία σχέση με τον κριτή, ειδικά όταν αρχίζουν όλα μαζί: ο κριτής είναι απασχολημένος να σημειώσει τη βαθμολογία και αυτό συχνά σημαίνει ότι θα εκτιμηθεί πολύ περισσότερο η απόδοση του πουλιού σας, το οποίο δεν θα σταματήσει καθόλου. Και στο τέλος, οι βαθμοί που θα κερδίσουν θα προστεθούν στη βαθμολογία. Αυτά τα αποτελέσματα μετράνε, με αποτέλεσμα τα πουλιά σας να επιβληθούν των ανταγωνιστών σας. Πολλοί εκτροφείς παίρνουν μέρος σε πολλούς διαγωνισμούς. Όταν βρίσκονται σ’άλλο διαγωνισμό, τα πουλιά συχνά έχουν δουλέψει πολύ και έχουν συνηθίσει τέτοιες καταστάσεις. Ωστόσο, θα πρέπει και να ξεκουράζονται μετά από κάθε διαγωνισμό. Ανοίχτε τις κουρτίνες κανά δύο φορές για περίπου 10 λεπτά, διατηρώντας τον τεχνητό φωτισμό. Δώστε τους καθαρό νερό την πρώτη φορά, και αυγό τη δεύτερη.

Διαγωνισμοί
Η συμμετοχή στους διαγωνισμούς φέρνει και μερικά προβλήματα. Αυτά είναι: το περιβάλλον, η μείωση του φωτισμού, αναστάτωση, η τροφή και η θερμοκρασία διαφέρουν. Τα πουλιά τραγουδούν καλύτερα όταν μεταφέρονται από δροσερά σε πιο ζεστά περιβάλλοντα. Βελτιώνεται η στάση τους, τα φτερά τους είναι πιο σφιχτά και έχουν μεγαλύτερη επιθυμία για να τραγουδήσουν. Επομένως: α) το δωμάτιο στο οποίο περιμένουν πρέπει να έχει χαμηλότερη θερμοκρασία, β) για τροφή χρησιμοποιήστε σπόρους ΧΩΡΙΣ κάνναβι. Είστε τελειωμένοι όταν παίρνετε μέρος στο διαγωνισμό όπου τα πουλιά επιθεωρούνται τη δεύτερη ή τρίτη μέρα αφού έχουν μπει στο δωμάτιο αναμονής. Κάποιες φορές κάποιος άπειρος τα ταΐζει με κάνναβι. Σ’αυτή την περίπτωση, η εκπαίδευσή σας πάει χαμένη. Τα πουλιά θα συνεχίσουν να ψάχνουν για κάνναβι.

Όλη η εκπαίδευση πήγε στράφι?
Όχι, γιατί θα μάθετε να γνωρίζετε τι αξίζουν τα πουλιά σας και πόσα καλά είναι τα αποτελέσματά σας. Η εκπαίδευση και οι διαγωνισμοί είναι μόνο ένα κομμάτι του χόμπι σας. Αγαπάτε τα πουλιά με κάθε τρόπο!

PS: Το αρθρο εκφραζει τις απόψεις του συγκεκριμενου εκτροφέα οι οποίες είναι σεβαστές αλλά όχι στο συνολό τους αποδεκτές από εμένα. Ετσι κι αλλιως ο καθενας εχει τον δικο του τροπο

Μετάφραση: Αρετή Χρήστου
Επιμέλεια: Δημήτρης Αλεξόπουλος

Σχολιάστε